Regulamin Organizacyjny

Tekst ujednolicony po zmianach

na podstawie Zarządzenia Dyrektora WOPiTU nr 9/2017

 z dnia 08 maja 2017 r.

 

 

 

MISJA: Pomoc osobom uzależnionym i członkom ich rodzin zgodnie z dewizą

„Nie lękaj się … pomagamy od 1992 r.”

 

 

 

 

 

Spis treści:

 

I.           

Postanowienia ogólne ..................................................................................

2

II.        

Struktura organizacyjna...............................................................................

4

III.      

Zasady kierowania Ośrodkiem ......................................................................

4

IV.      

Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych ......................

7

V.        

Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych .......................................

10

VI.      

Wysokość opłat pobieranych przez Ośrodek...................................................

13

VII.   

Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność

leczniczą ..................................................................................................

 

13

VIII.  

Postanowienia końcowe ..............................................................................

14

 

 

 

  1. Postanowienia ogólne

 

  • 1

Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży, działa w oparciu o:

  • ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.), zwaną w dalszej części regulaminu „ustawą”
  • ustawę z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
    ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r., Nr 164 poz. 1027 z późn. zm.),
  • ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.),
  • ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),
  • ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2007, Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) zwaną w dalszej części regulaminu „ustawą o wychowaniu w trzeźwości”,
  • ustawę z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 2011 Nr 231,
    1375 z późn. zm),
  • ustawę z dnia 25 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2012, poz. 124 z późn. zm.),
  • Statut WOPiTU w Łomży,
  • innych przepisów regulujących działalność samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,

 

  • 2

Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży, zwany dalej "Ośrodkiem" lub "WOPiTU" jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

 

  • 3

Ośrodek posiada osobowość prawną.

 

  • 4

Siedzibą Ośrodka jest miasto Łomża.

 

  • 5
  1. Organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych Ośrodka określa niniejszy Regulamin organizacyjny, a w szczególności:
    • cele i zadania WOPiTU,
    • zakres, miejsce oraz przebieg udzielania świadczeń zdrowotnych,
    • strukturę organizacyjną oraz organizację i zadania poszczególnych komórek

organizacyjnych, wraz z warunkami współdziałania tych komórek,

  • warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą,
  • wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej,
  • organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat,
  • wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny,
  • wysokość opłat za udzielanie świadczeń zdrowotnych inne niż finansowane ze środków publicznych,
  • sposób kierowania komórkami organizacyjnymi.
  1. Regulamin organizacyjny ustala Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży.

 

 

  • 6
  1. Rada Społeczna jest organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego WOPiTU oraz organem doradczym Dyrektora.
  2. Zasady i tryb działania Rady Społecznej określa ustawa oraz Statut Ośrodka.

 

  • 7

Postępowanie kancelaryjne w Ośrodku, obieg dokumentów, rejestrację, znakowanie pism, używanie pieczęci określa Instrukcja Kancelaryjna ustalona przez Dyrektora.

 

  • 8

Wewnętrzny porządek oraz czas pracy poszczególnych grup zawodowych określa Regulamin Pracy ustalony przez Dyrektora, po uzgodnieniu z przedstawicielem pracowników.

 

  • 9

Celem działania Ośrodka jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz profilaktyce i promocji zdrowia.

 

  • 10

Rodzajami działalności leczniczej WOPiTU są:

  • stacjonarne i całodobowe inne niż szpitalne świadczenia zdrowotne ,
  • ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.

 

  • 11
    1. Do podstawowych zadań Ośrodka należy:
  • udzielanie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż świadczenia szpitalne w zakresie całodobowej terapii osób uzależnionych,
  • udzielanie ambulatoryjnych specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w ramach poradni
    i oddziału dziennego dla osób uzależnionych od alkoholu, substancji psychoaktywnych, hazardu i innych uzależnień behawioralnych,
  • udzielanie świadczeń specjalistycznych z zakresu terapii i rehabilitacji współuzależnienia dla członków rodzin, dorosłych i dzieci, cierpiących z powodu następstw uzależnienia - dotkniętych stresem z powodu uzależnienia ich bliskich,
  • prowadzenie poradni leczenia uzależnień poza siedzibą Ośrodka w miejscowościach,
    w których występuje deficyt świadczeń w tym zakresie w oparciu o zawarte porozumienia i we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego,
  • wykonywanie świadczeń psychologicznych diagnostycznych na rzecz pacjentów Ośrodka, polegających na psychologicznej diagnozie klinicznej deficytów poznawczych
    i problemów osobowościowych,
  • prowadzenie ćwiczeń, programu zajęć rehabilitacyjnych mających na celu odzyskanie utraconych funkcji poznawczych i rehabilitację społeczną i zawodową pacjentów.
    1. Do zadań pozamedycznych Ośrodka należy:
  • realizacja zadań określonych w art. 22 ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz
    w przepisach wykonawczych do tej ustawy,
  • inicjowanie, koordynowanie, prowadzenie działań i programów profilaktycznych promujących zdrowie ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania uzależnieniom,
  • organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu profilaktyki i terapii uzależnień,
  • udzielanie konsultacji specjalistycznych na rzecz samorządu terytorialnego i innych instytucji,
  • realizacja programów badawczych, zadań szkoleniowych, edukacyjnych
    i profilaktycznych na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego i innych podmiotów.
  1. Zakład realizuje zadania związane z wykorzystaniem publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa.
  2. Ośrodek może także wykonywać działalność gospodarczą w zakresie:
  • usług diagnostycznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych,
  • realizacji programów badawczych, szkoleniowych, profilaktycznych,
  • wynajmu i dzierżawy pomieszczeń i gruntów,

pod warunkiem, że działalność ta nie jest uciążliwa dla pacjenta lub przebiegu leczenia.

 

  1. Struktura organizacyjna

 

  • 12
    1. W ramach struktury organizacyjnej Ośrodka wyodrębnia się:
  1. Zakłady lecznicze, zgodnie z rodzajem wykonywanej działalności leczniczej:

    1) Ośrodek stacjonarny w ramach, którego funkcjonuje:

  1. a) Całodobowy Oddział Leczenia Uzależnień – 30 łóżek,

    2) Poradnie specjalistyczne i ośrodki pozaszpitalne, w skład którego wchodzą następujące        

         komórki organizacyjne:

  1. a) Poradnia Leczenia Uzależnień i Współuzależnienia,
  2. b) Poradnia Leczenia Uzależnień w Zambrowie,
  3. c) Dzienny Oddział Terapii Uzależnień – 12 miejsc,
  4. d) Poradnia Psychologiczna.
  5. Komórki organizacyjne działalności niemedycznej:
  • Dział Metodyki i Profilaktyki,
  • Dział Ekonomiczno-Administracyjny.
  • Schemat organizacyjny Ośrodka otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku graficznym.
  1. Komórki organizacyjne działalności medycznej podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.
  2. Komórki organizacyjne działalności niemedycznej podlegają bezpośrednio Głównemu Księgowemu.
  3. Dyrektor może, w drodze zarządzenia, powoływać zespoły zadaniowe, komisje i komitety
    do realizacji określonych celów.
  4. Dyrektor może, w drodze zarządzenia, tworzyć samodzielne stanowiska pracy do określonych celów.
  5. W Ośrodku działa Zespół ds. Jakości jako organ wspomagający zarządzanie w skład, którego wchodzą kierownicy komórek organizacyjnych i osoba odpowiedzialna za rozliczanie i monitorowanie procedur medycznych wykonanych w oddziałach i innych komórkach organizacyjnych działalności podstawowej.
  6. Celem Zespołu ds. Jakości jest:
  • Analiza i nadzór okresowy i bieżący jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych i procedur medycznych.
  • Organizacja superwizji i zebrań klinicznych dla pracowników merytorycznych.

 

  1. Zasady kierowania Ośrodkiem

 

  • 13
  1. Dyrektor kieruje działalnością Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz.
  2. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników.
  3. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za zarządzanie Ośrodkiem.
  4. Dyrektor wykonuje swoje obowiązki przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych.
  5. Podczas nieobecności Dyrektora, Ośrodkiem kieruje upoważniony przez niego kierownik jednej z komórek organizacyjnych.

 

  • 14
  1. Dyrektor wykonując swoją funkcję zapewnia w szczególności:
    • koordynację działania wszystkich komórek organizacyjnych w zakresie zgodności z zadaniami statutowymi,
    • organizację kontroli wykonywania zadań przez poszczególne komórki organizacyjne,
    • współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą,
    • realizację zadań zleconych przez podmiot tworzący,
    • udzielanie świadczeń zdrowotnych wyłącznie przez osoby o odpowiednich uprawnieniach i kwalifikacjach zawodowych określonych odrębnymi przepisami,
    • bieżący nadzór nad wykonywaniem zadań statutowych,
      1. Dyrektor wydaje wewnętrzne akty prawne, których projekty sporządzają pracownicy właściwych komórek organizacyjnych:
    • zarządzenia,
    • decyzje,
    • instrukcje,
      1. Dyrektor podejmuje decyzje w sprawach pracowniczych.
      2. Dyrektor zawiera umowy cywilno – prawne na realizację świadczeń zdrowotnych i inne.
      3. Dyrektor ostatecznie rozpatruje skargi, wnioski i zażalenia pracowników i pacjentów.
      4. Dyrektor wydaje i zatwierdza Regulaminy obowiązujące w Zakładzie.
      5. Do wyłącznej aprobaty Dyrektora należą sprawy:
        • związane z wykonywaniem funkcji kierownika zakładu,
        • kierownictwa i nadzoru nad działalnością osób bezpośrednio podległych,
        • współdziałania z Radą Społeczną,
        • współdziałania z organem założycielskim oraz podmiotami wykonującymi działalność

   leczniczą,

  • wydawanie wewnętrznych aktów prawnych,
  • ustalanie Regulaminu Organizacyjnego,
  • zakupu sprzętu i aparatury medycznej z zachowanie przepisów prawa.
  1. Dyrektor może upoważnić zastępującą go do czynności wymienionych w pkt. 7 na czas swojej nieobecności.

 

  • 15
  1. Obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność stanowisk kierowniczych. Pracownik zajmujący stanowisko kierownicze zobowiązany jest do planowania, organizowania, nadzorowania oraz kontroli funkcjonalnej działalności komórki, którą kieruje.
  2. W szczególności do obowiązków osób kierujących komórkami organizacyjnymi należy:
    • kierowanie pracą podległych komórek,
    • rozdział zadań i środków do ich wykonania, z uwzględnieniem ich rangi, priorytetu, kwalifikacji fachowych i obciążenia pracą bieżącą bezpośrednich wykonawców,
    • proponowanie wewnętrznej organizacji komórki oraz rozdziału stałych zadań poszczególnym pracownikom,
    • nadzór nad efektywnością i skutecznością działania podległych komórek,
    • nadzór służbowy nad wykonywanymi przez podległych pracowników zadaniami oraz udzielanie im w miarę potrzeb wyjaśnień, wskazówek i instruktażu zawodowego,
    • przestrzeganie przy realizacji zadań dyscypliny ekonomicznej i finansowej,
    • nadzór nad warunkami pracy pracowników, z uwzględnieniem przepisów BHP i P. POŻ.
    • wprowadzanie nowoprzyjętych pracowników w zakres realizowanych zadań i nadzór nad przebiegiem ich adaptacji w zespole,
    • inspirowanie i wspieranie rozwoju zawodowego podległych pracowników,
    • analizowanie i doskonalenie struktury zatrudnienia w podległych komórkach organizacyjnych,
    • przestrzeganie oraz nadzorowanie przestrzegania przez podległych pracowników przepisów prawa, wewnętrznych aktów normatywnych i obowiązujących norm etycznych,
    • ocenianie pracowników.
  3. Uprawnienia kierowników komórek organizacyjnych:
    • opiniowanie kandydatów do pracy w podległych komórkach organizacyjnych,
    • wydawanie podległym pracownikom poleceń służbowych w zakresie zadań przypisanych komórce organizacyjnej, wyznaczanie podległym pracownikom stałych obowiązków i doraźnych zadań oraz ocena ich realizacji,
    • wnioskowanie w sprawie nagradzania lub karania podległych pracowników, autonomiczne decydowanie o:
    • sposobie wykonywania zadań przydzielonych podległym komórkom organizacyjnym z uwzględnieniem prawidłowej współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi,
    • organizacji pracy i jej podziale w podległych komórkach organizacyjnych,
    • podpisywaniu korespondencji zgodnie z przyznanymi uprawnieniami,
    • wyznaczaniu swojego zastępcy oraz okresowego lub stałego delegowania części posiadanych uprawnień poszczególnym pracownikom.
  4. Odpowiedzialność kierowników komórek organizacyjnych za:
    • rzetelną i terminową realizację powierzonych obowiązków, realizację zadań i wykorzystanie posiadanych uprawnień,
    • przestrzeganie dyscypliny organizacyjnej i finansowej w podejmowanych decyzjach, realizację, efektywność i skuteczność działania, w tym szczególnie za realizację odpowiednio do rodzaju komórki organizacyjnej, kontraktów i umów stanowiących źródło finansowania działalności Zakładu,
    • znajomość i stosowanie w praktyce obowiązujących aktów prawnych oraz bieżące

zaznajamianie podległych pracowników z powyższymi przepisami,

  • efektywne wykorzystywanie czasu pracy podległych pracowników oraz terminowe, zgodnie z Kodeksem pracy udzielanie urlopów wypoczynkowych,
  • racjonalne wykorzystanie przydzielonych zasobów,
  • terminowość i rzetelność prowadzonej dokumentacji, dokumentów sprawozdawczych,
  • przestrzeganie dochowania tajemnicy służbowej i zawodowej,
  • dbanie o dobro oraz właściwy wizerunek Ośrodka.

 

  • 16
  1. Obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność pracowników.
  2. Do obowiązków pracowników należy w szczególności:
    • kompletne, rzetelne i terminowe wywiązywanie się z przyjętych obowiązków, w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i interesami ośrodka,
    • znajomość i przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, zarządzeń, procedur, instrukcji i regulaminów dotyczących w szczególności powierzonego zakresu pracy oraz zasad organizacji pracy w ośrodku,
    • informowanie przełożonych o nie dających się samodzielnie usunąć przeszkodach w realizacji zadań,
    • utrzymywanie kwalifikacji zawodowych na poziomie niezbędnym dla wykonywania zadań na danym stanowisku, przestrzeganie przepisów dyscypliny pracy, BHP i P.POŻ. zgodne z przepisami i przeznaczeniem wykorzystywanie powierzonego majątku Zakładu, zabezpieczenie dostępnymi środkami przed zniszczeniem, kradzieżą lub nieuzasadnionym obniżeniem wartości,
    • przestrzeganie tajemnicy służbowej i zawodowej.
  3. Uprawnienia pracowników wykonawczych obejmują w szczególności:
    • otrzymanie i sukcesywną aktualizację formalnie określonych zakresów obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności,
    • dostęp do środków niezbędnych do realizacji wykonywanych zadań, właściwych i bezpiecznych dla danego stanowiska warunków pracy,
    • wyboru sposobu, miejsca i czasu realizacji zadań o ile nie są one ograniczone lub określone decyzją przełożonego, organizacją pracy, procedurami lub przepisami,
    • zwracanie się o pomoc do bezpośredniego przełożonego w przypadku niemożności samodzielnego wywiązania się z zadań,
    • zwracanie się do przełożonego wyższego szczebla w sprawach spornych lub nie rozstrzygniętych przez bezpośredniego przełożonego.
      1. Pracownik ponosi w szczególności odpowiedzialność za:
        • jakość, terminowość i ilość wykonanych zadań stosownie do posiadanych uprawnień, środków i warunków ich realizacji,
        • stan i sposób wykorzystanie powierzonego majątku stosownie do postawionych do jego dyspozycji środków materialnych, finansowych i organizacyjnych,
        • przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, norm etycznych oraz zasad i procedur obowiązujących w Ośrodku.

 

  • 17
  1. Celem współdziałania komórek organizacyjnych jest:
    • usprawnianie procesów informacyjno – decyzyjnych,
    • prawidłowa realizacja zadań statutowych,
    • integracja działań komórek organizacyjnych.
  2. Do podstawowych elementów współdziałania zalicza się, w szczególności odbywanie okresowych spotkań:
    • kadry zarządzającej,
    • Dyrektora bądź zastępcy z kierownikami komórek organizacyjnych działalności podstawowej.
  3. Spotkania mają na celu:
    • wzajemną wymianę informacji w celu dalszego doskonalenia wspólnego działania,
    • przekazywanie informacji o podejmowanych kierunkach działania,
    • omówienie realizacji zadań oraz wymianę poglądów dotyczących problemów
    • w realizacji zadań,
    • ocenę sytuacji finansowej.
  4. Kierownicy komórek organizacyjnych zobowiązani są do zapoznania podległego personelu z informacjami uzyskanymi na spotkaniach.

 

  1. Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych

 

  • 18
  1. Do zadań WOPiTU w ramach poszczególnych komórek organizacyjnych należy:
  • w zakresie lecznictwa stacjonarnego w Ośrodku stacjonarnym w ramach Oddziału Leczenia Uzależnień:
    1. udzielanie świadczeń terapeutyczno - rehabilitacyjnych wobec osób dorosłych uzależnionych od alkoholu z uwzględnieniem metod psycho i socjoterapeutycznych
      w formie intensywnego programu podstawowego,
    2. przyjmowanie pacjentów na terapię stacjonarną według ustalonej kolejności po odbyciu konsultacji specjalistycznych,
    3. udzielanie pacjentom pomocy w rozwiązaniu ich problemów, a zwłaszcza przygotowanie do funkcjonowania w środowisku,
    4. organizowanie i prowadzenie turnusów rehabilitacyjnych dla pacjentów, którzy przeszli program podstawowy,
    5. udzielanie wsparcia w formie interwencji kryzysowych.
  • w zakresie lecznictwa ambulatoryjnego w ramach Poradni specjalistycznych i ośrodków pozaszpitalnych:
  1. udzielanie indywidualnych świadczeń zapobiegawczo - leczniczych dla osób uzależnionych od alkoholu i innych środków oraz osób współuzależnionych,
  2. prowadzenie edukacji i terapii grupowej w programie podstawowym,
  3. organizowanie i prowadzenie form wsparcia i rehabilitacji dla pacjentów w programie zaawansowanym,
  4. programu psychoterapeutycznego dla małżeństw i rodzin, w których osoba uzależniona realizuje program rehabilitacyjny,
  5. programu terapeutycznego dla dzieci i młodzieży z rodzin alkoholowych,
  6. udzielanie porad dla młodzieży z grup ryzyka zagrożonej uzależnieniami.
  7. udzielanie konsultacji specjalistycznych na rzecz pacjentów indywidualnych, skierowanych przez inne zakłady opieki zdrowotnej,
  8. prowadzenie poradni dla osób uzależnionych od alkoholu i innych środków psychoaktywnych oraz osób współuzależnionych, a także poradni uzależnień (terenowych),
  9. prowadzenie dziennego oddziału terapii uzależnień od alkoholu, w ramach, którego wykonywane są zadania wymienione w pkt 2 dla pacjentów niewymagających całodobowej hospitalizacji.
  10. Prowadzenie Pracowni rehabilitacji neuropsychologicznej w ramach, której na rzecz pacjentów leczonych w komórkach organizacyjnych WOPiTU prowadzona jest psychologiczna diagnoza kliniczna oraz organizowany jest program zajęć i ćwiczeń rehabilitacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem deficytów poznawczych.
    • w zakresie nadzoru merytorycznego, profilaktyki i edukacji zdrowotnej w ramach Działu Metodyki i Profilaktyki:
  11. koordynacja pracy zakładów lecznictwa odwykowego na terenie województwa podlaskiego w celu zapewnienia dostępności do świadczeń,
  12. udzielanie konsultacji specjalistycznych dla zakładów lecznictwa odwykowego,
  13. zbieranie i opracowywanie danych statystycznych dotyczących uzależnienia
    od alkoholu oraz lecznictwa na terenie województwa,
  14. wnioskowanie o konieczności podjęcia doskonalenia zawodowego pracowników,
  15. prowadzenie szkoleń i staży dla pracowników lecznictwa odwykowego oraz osób współpracujących,
  16. ocena jakości świadczeń terapeutycznych udzielanych przez zakłady lecznictwa odwykowego na terenie woj. podlaskiego i wnioskowanie o realizację programów naprawczych.
  17. inicjowanie, koordynacja, prowadzenie działań i programów profilaktycznych promujących zdrowie ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania uzależnieniom,
  18. organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu profilaktyki i terapii uzależnień,
  19. udzielanie konsultacji specjalistycznych na rzecz samorządu terytorialnego i innych instytucji,
  20. realizacja zadań szkoleniowych, edukacyjnych i profilaktycznych na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego i innych podmiotów.
    • w zakresie Działu Ekonomiczno – Administracyjnego:
      1. przygotowywanie materiałów i wniosków związanych z zatrudnianiem pracowników – zawieraniem i rozwiązywaniem umów o pracę, zmianami stanowisk pracy i okresowymi zastępstwami, załatwianie wszelkich spraw związanych z przechodzeniem pracowników na renty, emerytury lub zasiłki,
      2. prowadzenie akt osobowych pracowników, ich ewidencji, spraw dotyczących urlopów pracowniczych oraz związanych z czasową niezdolnością do pracy z powodu choroby, opieki lub macierzyństwa, wydawanie pracownikom dokumentów dotyczących ich zatrudnienia zgodnie z obowiązującymi przepisami,
      3. kontrola dyscypliny pracy i wykorzystania czasu pracy na poszczególnych stanowiskach pracy,
      4. prowadzenie spraw związanych z kształceniem, dokształcaniem i doskonaleniem kwalifikacji zawodowych pracowników,
      5. zabezpieczanie potrzeb socjalnych pracowników: prowadzenie odpowiedniej dokumentacji w tym zakresie, opracowywanie planów działalności socjalno – bytowej i ich realizacja, wypłaty świadczeń urlopowych,
      6. opracowywanie analiz i sprawozdań statystycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami, terminowo i rzetelnie,
      7. zabezpieczanie techniczno – eksploatacyjnego funkcjonowania Ośrodka w sposób zapewniający sprawne i ciągłe wykonywanie zadań statutowych,
      8. sporządzanie planów finansowych i inwestycyjnych Zakładu w oparciu o zakres świadczonych i planowanych usług medycznych,
      9. przygotowywanie ofert na udzielanie świadczeń zdrowotnych do systemu ubezpieczenia zdrowotnego,
      10. kontraktowanie świadczeń zdrowotnych z instytucją ubezpieczenia zdrowotnego,
      11. prowadzenie rozliczeń z płatnikiem wg obowiązujących zasad oraz wszelkiej z nim korespondencji,
      12. przygotowywanie wszelkiego rodzaju umów i ich aktualizacja,
      13. przygotowywanie i prowadzenie procedur na zamówienia publiczne zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
      14. kontrola faktur pod względem zastosowania procedur w zakresie zamówień publicznych, Systematyczna kontrola, inwentaryzacja i rozliczanie majątku Ośrodka, w tym środków trwałych i przedmiotów w użytkowaniu.
      15. realizowanie zamówień wewnętrznych na środki, materiały eksploatacyjne i wyposażenie techniczne po akceptacji Dyrektora.
      16. ewidencja, rozliczanie i kontrola wszystkich operacji i zdarzeń finansowych oraz zmian w majątku Ośrodka.
      17. opracowywanie, aktualizacja i wprowadzanie w życie instrukcji obiegu dokumentów wraz z zakładowym planem kont oraz nadzorowanie jej przestrzegania.
      18. bieżące prowadzenie ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości, w tym ewidencji księgowych w zakresie rozrachunków, zakupów, kosztów, funduszy i nakładów.
      19. kontrolowanie wszelkich dokumentów finansowych pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym oraz kontrola operacji finansowych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rachunku ekonomicznego oraz polityki finansowej Ośrodka.
      20. kontrolowanie obrotu środkami pieniężnymi, bieżące prowadzenie i kontrolowanie rachunków bankowych i operacji rozliczeniowych prowadzonych przez konta bankowe.
      21. ewidencjonowanie i rozliczanie nakładów pośrednich i bezpośrednich związanych z działalnością Ośrodka, a w szczególności:
  • rozliczania amortyzacji,
  • sporządzania list wynagrodzeń
  • sporządzania kartotek wynagrodzeń pracowników,
  1. rozliczanie wypłat zasiłków chorobowych, rodzinnych i innych, naliczanie funduszu świadczeń socjalnych i jego obsługa.
  2. terminowe i rzetelne rozliczanie należności podatkowych, składek ZUS i innych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
  3. sporządzanie sprawozdawczości statystycznej, finansowej, dla Urzędów Skarbowych, ZUS itp. oraz sporządzanie okresowych rozliczeń finansowych, w tym bilansów i sprawozdań rocznych.
  4. egzekwowanie należności zakładu, w tym odsetek za nieterminowe zapłatę za usługi.
  5. wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora Ośrodka.

 

  1. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
  • 19
  1. Ośrodek udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom ubezpieczonym oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów, a także za całkowitą odpłatnością.
  2. Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawody medyczne oraz spełniające wymagania kwalifikacyjne określone w odrębnych przepisach.
  3. Ośrodek prowadzi dokumentację medyczną dotyczącą osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych z zapewnieniem ochrony danych osobowych zawartych w dokumentacji oraz udostępnia dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

  • 20
  1. Aby skorzystać z bezpłatnych świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych należy posiadać aktualne prawo do takich świadczeń.
  2. Osobom uzależnionym od alkoholu i innych środków psychoaktywnych świadczenia zdrowotne udzielane są bezpłatnie zarówno posiadającym ubezpieczenie zdrowotne jak i nieubezpieczonym.
  3. Członkom rodzin osób uzależnionych udzielane są świadczenia w ramach systemu ubezpieczeń zdrowotnych.
  4. Konieczne jest potwierdzenie pacjenta prawa do świadczeń.
  5. Jeśli pacjent posiada prawo do świadczeń na podstawie przepisów polskich dokonuje się potwierdzenia uprawnień pacjenta za pomocą elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) lub za pomocą innych aktualnych dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń.
  6. Dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń zdrowotnych może być:
    • dla osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę:
      1. druk ZUS RMUA,
      2. aktualne zaświadczenie z zakładu pracy,
      3. legitymacja ubezpieczeniowa wraz z aktualnym wpisem i pieczątką,
    • dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą - aktualny dowód wpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne,
    • dla osoby ubezpieczonej w KRUS - legitymacja KRUS wraz z dowodem wpłaty ostatniej składki na ubezpieczenie społeczne,
    • emerytów i rencistów - legitymacja emeryta lub rencisty lub aktualny odcinek emerytury lub renty,
    • dla osoby bezrobotnej:
      1. aktualne zaświadczenie z Urzędu Pracy,
      2. legitymacja ubezpieczeniowa wraz z aktualnym wpisem i pieczątką,
    • dla osoby ubezpieczonej dobrowolnie - umowa zawarta z NFZ wraz z aktualnym dowodem opłaty składki,
    • dla członka rodziny osoby ubezpieczeniowej:
      1. druk ZUS ZCZA lub ZUS ZCNA z aktualną pieczątką pracodawcy,
      2. legitymacja rodzinna,
      3. aktualne zaświadczenie z zakładu pracy,
      4. legitymacja emeryta lub rencisty z wpisanymi członkami rodziny wraz z aktualnym
      5. odcinkiem emerytury lub renty
  1. Kopia dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń dołączona zostaje do dokumentacji pacjenta.
  2. Jeśli pacjent nie okazał aktualnego dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń, nie posiada go lub przedstawił dokument nieaktualny, a jest pewien swoich uprawnień składa oświadczenie (wzór formularza oświadczeń określa Minister Zdrowia).
  3. W przypadku osoby małoletniej lub innej osoby nieposiadającej pełnej zdolności dla czynności prawnych oświadczenie składa jej przedstawiciel ustawowy albo opiekun prawny lub faktyczny.
  4. Jeśli pacjent posiada prawo do świadczeń na podstawie przepisów unijnych, tzw. przepisów o koordynacji, nie wymaga weryfikacji w systemie eWUŚ.
  5. W takim wypadku pacjent okazuje jeden z wymienionych dokumentów wydanych przez instytucję innego państwa UE/EFTA:
    1. EKUZ – Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego,
    2. Certyfikat Tymczasowo Zastępczy EKUZ,
    3. poświadczenie potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    4. formularz E112/S2/S3,
    5. formularz E123/DA1.
  • Kopia dokumentu dokumentów wydanych przez instytucje innego państwa UE/EFTA zostaje dołączona do dokumentacji pacjenta.
  • 21
    1. W ramach Ośrodka stacjonarnego obowiązują następujące zasady przyjęć:
  • Całodobowymi i dziennymi świadczeniami medycznymi objęci są pacjenci w Oddziale Terapii Uzależnień.
  • W Oddziale prowadzone jest głównie leczenie osób uzależnionych przy pomocy metod psychoterapeutycznych zgodnie z zakresem ustalonym w umowie z NFZ.
  • Przyjęcie na leczenie pacjenta z podwójną diagnozą np. uzależnienie od alkoholu i choroba psychiczna w remisji lub uzależnienie od innych środków musi być poprzedzone konsultacją lekarza psychiatry i psychologa klinicznego.
  • Pacjenci są przyjmowani na podstawie skierowań z Poradni lub lekarzy rodzinnych w terminie uzgodnionym w trakcie konsultacji wstępnej i wykonaniu zleconych badań i konsultacji (z wyjątkiem pacjentów zobowiązanych przez sąd).
  • Do uzgodnienia przyjęcia upoważniony jest Dyrektor, Kierownik Oddziału lub upoważniony specjalista psychoterapii.
  • Stan somatyczny i psychiczny każdego z przychodzących pacjentów ocenia lekarz.
  • Przyjęcie pacjentów zobowiązanych do leczenia odwykowego przez Sąd następują w terminach uzgodnionych między Dyrektorem a Sądem.
  • Jeżeli brak jest miejsca do przyjęcia pacjenta – wpisywany jest on na listę oczekujących. Pacjent oczekujący na miejsce jest zobowiązany w wyznaczonym terminie potwierdzić gotowość do wejścia na terapię.
  • Przyjęcie pacjenta do Oddziału na leczenie nie może nastąpić, jeżeli pacjent w chwili przyjęcia znajduje się w stanie nietrzeźwym, w stanie zatrucia alkoholowego, zatrucia innymi środkami, z objawami psychotycznymi lub z innymi objawami niewydolności somatycznej.
  • Pacjenci wymagający odtrucia kierowani są na leczenie zespołu abstynencyjnego w oddziałach detoksykacyjnych, psychiatrycznych i innych w zakładach opieki zdrowotnej.
  • Przyjmowanie i wypisywanie pacjenta z Oddziału Terapii Uzależnień odbywa się zgodnie
    z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Zdrowia regulującym szczegółowy sposób działania szpitala psychiatrycznego w sprawach przyjmowania oraz wypisywania ze szpitala psychiatrycznego.
    1. Przebieg terapii na Oddziale stacjonarnym i jego zakończenie:
  • W czasie pobytu na terapii pacjent jest zobowiązany do poddania się badaniom diagnostycznym (w tym badaniem alkomatem) i uczestniczenie w zajęciach terapeutycznych ustalonych w programie terapii.
  • Przeciętny czas udziału pacjenta w programie terapii Oddziału wynosi do 8 tygodni.
  • W przypadku pogorszenia się stanu zdrowia fizycznego lub psychicznego pacjent jest kierowany do innych placówek specjalistycznych.
  • W czasie pobytu w Ośrodku obowiązuje zakaz posiadania i spożywania napoi zawierających alkohol, przyjmowania narkotyków i leków bez zlecenia lekarza oraz prowadzenia gier hazardowych.
  • Na terenie budynku obowiązuje zakaz palenia tytoniu.
  • Pacjent kończy pobyt na wniosek terapeuty prowadzącego po wykonaniu przydzielonych mu zadań terapeutycznych.
  • Przed zakończeniem terapii pacjent może być wypisany dyscyplinarnie za łamanie obowiązujących norm, regulaminu wewnętrznego i zaleceń terapeuty.
  • Pacjent ma prawo zgłosić wniosek o wypisanie go „na własne żądanie”, który powinien być spełniony w ciągu 24 godzin (nie dotyczy pacjentów zobowiązanych przez Sąd).
  • Jeżeli osoba zobowiązana do leczenia w całodobowym zakładzie lecznictwa odwykowego opuszcza zakład przed zakończeniem leczenia kierownik dokonuje wypisu i zawiadamia o tym niezwłocznie sąd, który postanowił o obowiązku leczenia.
  • Pacjent zobowiązany postanowieniem sądu w przypadku łamania regulaminu może być skierowany do innego ośrodka.
  • Pacjent wypisany dyscyplinarnie lub na własne żądanie może być przyjęty ponownie
    po wypełnieniu ustalonych przez terapeutę zaleceń w kontrakcie ambulatoryjnym.
  1. Społeczność Oddziału:
  • W Oddziale prowadzi działalność samorząd pacjentów, do którego należy:
  1. wypracowanie norm i zasad funkcjonowania społeczności oddziału we współpracy z zespołem terapeutów w formie regulaminu wewnętrznego społeczności pacjentów i „kontraktu terapeutycznego”.
  2. współdziałanie z kadrą terapeutyczną w realizacji programu terapeutycznego,
  3. organizowanie form spędzania czasu wolnego (gry, zajęcia sportowe, prace porządkowe na rzecz Ośrodka).
  • Pacjenci przebywający w Oddziale używają odzieży własnej lub dresów.
  • Pacjent może korzystać z wyposażenia Ośrodka (biblioteka, urządzenia sportowe) i ponosi odpowiedzialność materialną za powierzone przedmioty.
  • W czasie pobytu na terapii pacjent może skorzystać z przepustki celach terapeutycznych
    nawiązania kontaktu z rodziną.
  • Pacjenci w czasie pobytu jako element socjoterapii wykonują pracę porządkowe związane z utrzymaniem czystości i porządku w Oddziale i na posesji.
  • Zapewnia się Pacjentom możliwość odwiedzin, dostęp do automatu telefonicznego, swobodę korespondencji.
  • Pacjenci mogą korzystać z opieki duszpasterskiej i z możliwości wyjścia do Kościoła.
  • Podczas pobytu na Oddziale Terapii Uzależnień pacjent ma prawo przechowywać wartościowe rzeczy w depozycie. Szczegółowy zakres i zasady przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie określa zarządzenie Dyrektora.
    1. W ramach Poradni specjalistycznych i ośrodków pozaszpitalnych:
  • Świadczenia ambulatoryjne udzielane są dla osób uzależnionych od alkoholu i innych środków psychotropowych oraz osób współuzależnionych.
  • Harmonogram udzielania świadczeń i zasady rejestracji ustalane są przez Dyrektora
    i podawane do wiadomości pacjentom.
  • Od pacjentów zgłaszających się do Poradni nie są wymagane skierowania.
  • Osoby zgłaszające się do Poradni powinny okazać dowód tożsamości i dokument potwierdzający aktualność ubezpieczenia zdrowotnego lub podpisać oświadczenie o braku ubezpieczenia (dot. osób uzależnionych),
  • Osoby nieposiadające w/w dokumentów lub odmawiające udostępnienia dokumentów mogą mieć udzielane świadczenie odpłatnie z wyjątkiem stanu zagrożenia zdrowia i życia.
  • Świadczenia udzielane są zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej i psychologicznej.
  • Oddział Dzienny Terapii Uzależnień od Alkoholu realizuje program terapeutyczny dla pacjentów, którzy nie wymagają całodobowej hospitalizacji.
  • Zasady przyjęć, przebieg, społeczność terapeutyczna i zakończenie terapii odbywa się na zasadach analogicznych jak w oddziale stacjonarnym (opisanych w pkt 1, 2 i 3).
  • Pacjenci uczestniczą w programie zajęć terapeutycznych w dni powszednie w godzinach przedpołudniowych w wymiarze 6 godz. dziennie. Pozostały czas spędzają w miejscu zamieszkania wykonując zalecane przez terapeutę zadania.

 

  1. Wysokość opłat pobieranych przez Ośrodek

 

  • 22
    1. Ośrodek pobiera opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii, na zasadach określonych w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
    2. Ośrodek udziela świadczeń odpłatnych nie objętych refundacją przez system ubezpieczenia zdrowotnego tj:
  • Konsultacje na zapotrzebowanie Poradni Medycyny Pracy, Ośrodków Adopcyjnych;
  • Orzeczenia o zdolności do prowadzenia pojazdów mechanicznych, pracy w specjalnych warunkach, pracy z bronią;
  • Zaświadczenia i orzeczenia wydawane na życzenie ubezpieczonego z wyjątkiem zaświadczeń do celów Pomocy Społecznej;
  • Orzeczenia na zlecenie Sądów i Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
  • Świadczenia ponad standardowe finansowane w ramach programów profilaktyki
    i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz innych programów.
    1. Cennik świadczeń odpłatnych ustala Dyrektor odrębnym zarządzeniem.
    2. Świadczenia odpłatne nie mają wpływu na dostępność do świadczeń dla osób uprawnionych.
    3. Opłaty za przechowywanie zwłok powyżej 72 godz. pobierane są wg. cennika obowiązującego w Zakładzie Patomorfologii i Profilaktyki Onkologicznej w Łomży.
    4. Nie stosuje się pkt. 5 w działalności podmiotu leczniczego w rodzaju świadczenia ambulatoryjne.

 

  • Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą

 

§ 23

  1. Ośrodek współdziała z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie:
    • prawidłowej diagnostyki pacjentów Ośrodka,
    • zapewnienia pacjentom Ośrodka konsultacji specjalistów innych niż zatrudnieni w Ośrodku,
    • niezbędnych zabiegów specjalistycznych,
    • badań laboratoryjnych.

2.        Zasady oraz tryb współpracy Ośrodka z innymi zakładami opieki zdrowotnej i innymi usługodawcami regulują umowy cywilnoprawne.

 

 

  • 24
  1. W sytuacjach koniecznych, gdy zostały wyczerpane możliwości diagnostyczne i terapeutyczne Ośrodka, pacjent zostaje przekazany do innego zakładu opieki zdrowotnej gwarantującego potrzebny zakres usług medycznych w ramach bezpłatnego transportu wewnętrznego.
  2. Procedura uzgadniania miejsca leczenia i sposób przekazywania pacjenta leży w zakresie obowiązków lekarzy Ośrodka lub Kierownika Oddziału.

 

VIII. Postanowienia końcowe

 

  • 25
  1. W przypadkach nieuregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają przepisy ustawy o działalności leczniczej i pozostałe obowiązujące przepisy prawa.
  2. Z dniem wejścia w życie Regulaminu traci moc Regulamin Organizacyjny zatwierdzony Uchwałą nr 6/2016 z dnia 21 grudnia 2016 r. Rady Społecznej WOPiTU w Łomży.
  3. Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

 

 

 

 

Dyrektor WOPiTU

mgr Renata Szymańska

Metryka strony

Udostępniający: Marzena Kościuk

Wytwarzający/odpowiadający: WOPiTU w Łomży

Data wytworzenia: 2016-10-18

Wprowadzający: Paweł Gutowski

Data wprowadzenia: 2016-10-18

Data modyfikacji: 2017-07-25

Opublikował: Paweł Gutowski

Data publikacji: 2016-10-18